Met dit eerste deel starten we al meteen met alle grote uitvindingen van de prehistorie tot de tijd van Bacon, de man die het buskruit naar Europa gebracht heeft.

De ontwikkeling van het wiel, het ontdekken van hoe mensen vuur konden gebruiken, Leer het allemaal in dit boeiende eerste boek.

Wist je dat?

• Buskruit per ongeluk werd ontdekt?
  • Schedelboringen gebruikt werden als middel tegen hoofd pijn en epilepsie?
  • Metaal al sinds het jaar 3000 v.Chr. bewerkt werd?

In dit deel volg je de eerste openbare ontleding van het menselijk lichaam, lees je hoe Copernicus de strijd met de kerk aanbondt door te zeggen dat de zon het middelpunt van ons zonnestelsel is en kijk je mee hoe een appel het begin van de zwaartekrachttheorie is.

Wist je dat?

• Men dacht dat magnetische stenen magische krachten bezaten?
  • Vesalius lichamen van geëxecuteerde criminelen ontleedde om het menselijke lichaam beter te begrijpen?
  • Dat licht zich als golven en als deeltjes kan gedragen?

Laat je in dit deel verbazen over hoe de stoommachine het begin was van grote industrie, leer alles van atomen en molecules en kijk hoe Benjamin Franklin een vlieger oplaat tijdens een onweer om te bewijzen dat het elektrische stroom is.

Wist je dat?

• De eerste vaccinatie plaatsvond in 1796?
  • Kwik het enige vloeibare metaal is op kamertemperatuur?
  • Bloemen geslachtsdelen hebben?

Een ijzeren staaf geleidt warmte beter dan een glazen staaf. Maar hoe komt dat? Het antwoord vind je in dit deel.

Ook in dit deel lees je hoe gesteenten gevormd worden en zie je dé ontbrekende schakel in de evolutie van dinosaurussen tot vogels: de Archaeopteryx!

Wist je dat?

• Kangoeroes aan hun poten likken om af te koelen?
  • Energie niet gemaakt of vernietigd kan worden?
  • 50 tot 80 procent van alle leven op aarde in de oceanen leeft?

In dit deel kom je te weten hoe Rudolph Diesel door zijn ontdekking van de dieselmotor miljonair werd.

Je experimenteert mee met de pioniers van de fotografie en je ontdekt hoe het komt dat we kunnen horen, voelen, zien, smaken en ruiken.

Wist je dat?

• Alfred Nobel dynamiet uitgevonden heeft?
  • Er ook nuttige en goede bacteriën bestaan?
  • Het luidste waargenomen geluid ooit het uitbarsten van de vulkaan Krakatoa was?

Marie Curie was een uitzonderlijke wetenschapper. Ze ontdekte het radioactieve polonium en radium en behandelde voor het eerst kanker met straling.

In dit deel volg je haar tot ze uiteindelijk zelf aan haar ontdekking sterft. Daarna lees je alles over de relativiteitstheorieën en over hoe tijd en ruimte nauw met elkaar verbonden zijn.

Wist je dat?

• Een lichtbundel ook naar beneden afbuigt door de zwaartekracht?
  • De eerste atoombom in het geheim getest werd in New Mexico in 1945?
  • Ons heelal 13,7 miljard jaar geleden ontstond?

In dit deel lees je hoe belangrijk het is dat de mensheid geen diersoorten laat uitsterven en hoeveel diersoorten er al uitgestorven zijn.

Je leert ook waarom het kraken van de enigma-codes zo belangrijk was voor de geallieerden in de tweede wereldoorlog en je ziet wat DNA precies is en hoe het werkt.

Wist je dat?

• Continenten voortdurend in beweging zijn?
  • Tsunami’s ontstaan door aardbevingen onder oceanen?
  • Het heelal minstens 125 miljard sterrenstelsels bevat?

Het internet, waarvan Tim Berners-Lee een van de grondleggers is, heeft onze wereld helemaal veranderd. In dit deel ontdek je hoe dat precies liep.

We leren je ook de nieuwste ontdekkingen kennen, of dingen die nog moeten ontdekt worden. Zo kom je te weten dat wetenschappers in Zwitserland op dit moment aan het zoeken zijn naar de kleinste deeltjes waaruit materie bestaat.

Wist je dat?

• De planeet Venus ook vulkanen heeft?
  • Bacteriën vaker en vaker resistent worden voor onze medicijnen?
  • Menselijke cellen 46 chromosomen hebben?

Dit laatste deel in de reeks is het grote naslagwerk waar je alles uit de vorige delen kan terugvinden.

Je krijgt meer details bij de concepten die besproken zijn en je vindt een beschrijving van alle genoemde wetenschappers.

Wist je dat?

• Jupiter 16 manen heeft?
  • 70% van het aardoppervlak uit water bestaat?
  • Het getal 1 geen priemgetal is?